wenuslifestyle

by Agnieszka Borowska

–CYKL DZIECKO/ 6. ZABAWY–

     ZABAWY

    Różne zabawy inaczej wpływają na rozwój Naszych dzieci.  Jedne wzbogacają wyobraźnię,  inne uczą współdziałania,  kolejne powodują rozwoj motoryki a jeszcze inne łączą w sobie wszystko. Nie da się ukryć,  że po przez  zabawę Nasze dzieci po prostu się uczą,  uczą się poznawać świat. Naszym zadaniem jest podsuwac dziecku takie narzędzia,  które w jak najlepszy sposób będą go kształtować.

images-55

Wiemy że zabawa dla dziecka to ogromna przyjemność,  zatem za jej pomocą możemy  przemycić dziecku różne wartości,  porzadane zachwania a przede wszystkim wiedzę oraz zasady .

Ważna sprawa to taka, że zabawa musi być dostosowana do wieku dziecka, nie może być zbyt trudna ani zbyt łatwa gdyż dziecko będzie bądź znudzone bądź zrezygnuje nie dajac sobie szansy na spróbowanie.

Jedną z zabaw dla której wiek jednak nie jest najważniejszym wyznacznikiem jest zabawa  chustą animacyjną. Jest to wspanialy pomysł aby zintegrować grupę,  pobudzić wyobraźnię uczestników zabawy oraz  pomóc w rozwoju spostrzegawczosci.

images-43

Poniżej przedstawiam kilka zabaw z chustą animacyjną:

  1. JAK WYGLADAM
  2. SKACZĄCA PIŁECZKA
  3. ZAPASY
  4. WILKI I OWCE
  5. ZGADULA

Ad 1. Aby rozpocząć zabawe nalezy przygotować wycięte warzywa i owoce, jednak bez kolorów. Rozkladamy chustę na podłodze.  Dziecko otrzymuje od nauczyciela warzywo bądź owoc w zależności od wieku,  a następnie musi je dopasować do koloru na chuście.

Ad 2. Zabawa polega na tym aby pileczka pingpongowa spadła z chusty po stronie przeciwnika. Dzieci trzymaja chuste a nauczyciel wrzuca piłeczkę.  Zadaniem dzieci jest ruszanie chustą  tak aby piłka sie turlala i skakala po chuscie i nie spadła po ich stronie.

Ad 3. Chusta jest rozłożona na podłodze – wybieramy 2 osoby które stają do siebie plecami na środku chusty, maja splecione ręce i jeden drugiego prubuje wypchnac z chusty.  reszta uczestnikow stoi dookola chusty. Wygrywa ten kto najdluzej zostanie na chuście.

Ad 4. Wszyscy siedzą wokół chusty, jedna osoba chodzi dookoła. Kiedy dotknie kogoś w plecy ta osoba musi ją zlapac przed tym jak usiadzie ona na miejsce. Jeslu sie nie uda to ta osoba wybiera następna ktoea bedzie gonić.

Ad 5.  Pod kazdym kolorem chusty lezy jakis przedmiot, uczestnicy stoja w kolejce. Osoba ktora zaczyna ma zawiazane oczy i prubuje dobrzec do chusty. W tym pomaga grupa. Następnie uczestnik wybiera 1 dzecz i musi zgadnac co to jest i jakie jest zastosowanie tej rzeczy. W zaleznosci od wieku uczestników przedmiotami moga byc zabawki, narzedzia, przybory kuchenne itp.

———————————-

Rytmiczne zabawy dla dzieci:

  1. ŚLEPA KURA – dzieci stoją w kręgu,  jedno z dzieci staje w środku i jest ślepą kurą. Dzieci chodzą po kole śpiewając,  w tym czasie kura porusza rękami. Kiedy dzieci sie zatrzymują,  jedno dziecko wybrane przez nauvzyciela klaszcze a kura musi je odnaleźć.  Wiek 6-10 lat
  2. STRÓŻ – Dzieci stoją w tozsypce, jedna osoba jest stróżem i ma zawiazane oczy. Gdy słyszy klasniecia porusza się w ich stronę do momentu aż nastepuje zmiana stróża. Wiek 6-10 lat
  3. WCHODZENIE I SCHODZENIE – Nauczyciel przykleja linie o długości 6,7 metrów. Na koncach lini stoii po jednym dziecku. Reszta graczy tworzy 2 rzędy jeden za drugim. Nauczyciel mówi jak dzieci maja podążać  np.wejść linia asi i zejsc linia oli. Uczestnicy poruszaja sie z rozstawionymi nogami a po środku mają linie. Wiek 6-8 lat.
  4. CZTERY KĄTY – Zabawa polega na rozlozeniu 4 kółek  po narożnikach sali. W kazdym znajduje sie jedno dziecko. Pozostałe dzieci stoja w środku sali.  Gdy nauczyciel gra na instrumencie dzieci maszeruja po sali, gdy dźwięk ucichnie muszą dobiec do swojego koła,  a inne dzieci próbują podkrasc miejsce. Zabawa powtarzana jest 4,5 razy. Wygrywa  dziecko, ktore najmnoej razy zostało pośrodku.  Wiek 6-10 lat. 

—————————————-

Różne zabawy  różnie wpływają na zachowania dzieci.

◆ zabawy uczace empatii

◆ zabawy związane z wdzięcznością i szacunkiem

◆ zabawy związane z szacunkiem do swojego ciała

◆ zabawy uczące szacunku do środowiska

◆ zabawy uczące radości i humoru

—————————————-

2015-02-19-21-14-09--1263564813

images-54

Opowiadania bajek i piktogramow

Rysowanie zwierząt z różnych perspektyw

Zapamietywanie bajek i odtwarzanie ich

Powtarzanie i tworzenie rymów

Pierwsze pojecia zwiazane z ilością – uczymy się liczyć do 3 i 6.

Porządkowanie historii osobistuch za pomocą zdjęć

Praca z mimiką twarzy

Oswajamy się z ciemnością

Eksperyment z powietrzem i wodą.

      Mnogość zabaw i ich rodzaj pozwala nam w sposób precyzyjny dobrać odpowiednią  akurat pod kątem danego dziecka. O ile oczywiste jest to że w placówkach przedszkolnych nauczyciel nie jest w stanie indywidualnie podejść do kazdego dziecka to  jednak rodzic może sobie pozwolic na szczegolowe dobranie zabawy wiekiem, i stanem emocjonalnym i społecznym dziecka.

Powyższe zabawy znajdują się w literaturze poniżej;

□  Zaczarowany Świat Tęczy – zabawy z chustą animacyjną

□  Co dzień mądrzejsze,  365 gier i zabaw. Denise Chapman Weston, Mark S.Weston

□  150 rytmicznych zabaw dla dzieci, Nuria Trias, Susana Perez, Luis Filella

□  Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkoli

Zdjecia : google grafika.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 19 lutego 2015 by in DZIECKO and tagged , , , .
Luty 2015
Pon W Śr C Pt S N
« Sty   Mar »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  

Najbardziej popularne wpisy & Strony

Statystyki bloga

  • 4,532 hits
%d blogerów lubi to: